Pratiques en plein air pour une éducation à la soutenabilité Philosophies et enquêtes de terrain
Type de référence
Date
2024-11-14Langue de la référence
FrançaisEntité(s) de recherche
Résumé
Cet ouvrage est le fruit de riches échanges entre chercheuses et chercheurs internationaux, issus de disciplines variées, tous préoccupés par les enjeux environnementaux actuels. Les points de vue des spécialistes de l’éducation physique en France, des pratiques de plein air en Norvège, de l’enseignement en économie, du management des pratiques sportives en Chine et de l’éducation par la nature au Danemark, en Allemagne et en France convergent pour discuter de la manière dont les enjeux liés à la durabilité s’intègrent dans les pratiques professionnelles. Ils montrent notamment comment la nature s’impose désormais comme un impératif moral à prendre en compte dans le champ de l’éducation
Résumé traduit en anglais
As our industrialized societies have undergone profound transformations in the way in which we interact with our environment, the question of our connection with nature has taken center stage. We have witnessed a proliferation of activities that occur either in “natural” settings or within man-made environments, often with partially conflicting objectives, including: the organization of nature for recreational purposes, immersion in nature to challenge and strengthen our bodies or improve our health, and contemplation of nature and our surroundings to achieve harmony with them. Both education and the economy promote these three visions by referring to them as “outdoor activities”. They share a common aspect: a strong commitment to upholding a moral obligation toward nature, regardless of the specific purpose or objective of the activity. This moral imperative appears at the service of a diverse range of activities under the banner of nature protection and preservation. Which are these different visions and what are their underlying ontologies? How have these perspectives evolved throughout the history of physical activity? What markets have emerged as a result, and what are their environmental impacts? What forms of “nature pedagogy” exist, particularly in the context of outdoor physical activities? Under what conditions can this moral imperative genuinely contribute to education for sustainable development? In an era where environmental concerns necessitate a convergent approach to analyzing our interactions with the environment, this symposium aims to offer an interdisciplinary perspective on the utilization of outdoor activities.Maison d’édition
L'harmattanVille d’édition
ParisPays d'édition
FrancePortée nationale / internationale
internationaleURL permanente ORFEE
http://hdl.handle.net/20.500.12162/7836Autre(s) URL(s) permanente(s)
https://www.editions-harmattan.fr/catalogue/livre/pratiques-en-plein-air-pour-une-education-a-la-soutenabilite/77569Document(s) associé(s) à la référence
Texte intégral :
Fichier
Accès
Commentaire
Version
Taille
- Tout ORFEE
- Détail référence