Le film pour penser l'histoire. Quelques pistes à partir de la sémio-pragmatique de Peirce.
The film to think history. Some pedagogical possibilites based on Peirce's semio-pragmatics.

Auteur, co-auteurs
Editeur(s) scientifique(s)
GDH, -DGDD, -
Type de référence
Date
2017Langue de la référence
FrançaisEntité(s) de recherche
Résumé
How can we use documentary films in teaching history ? This article proposes to think the film medium with Peirce’s pragmatic semiology. Peirce’s pragmatics opens on the plurality of interpretants, depending on the specific situation of communi-cation. The distinction between iconic and index signs helps to analyse different types of images : historical sources, reconstructions, and even purely fictional representations. The relation of fiction to history will also be questioned : can also a fiction film be useful in teaching history ?
Résumé traduit en anglais
How can we use documentary films in teaching history ? This article proposes to think the film medium with Peirce’s pragmatic semiology. Peirce’s pragmatics opens on the plurality of interpretants, depending on the specific situation of communi-cation. The distinction between iconic and index signs helps to analyse different types of images : historical sources, reconstructions, and even purely fictional representations. The relation of fiction to history will also be questioned : can also a fiction film be useful in teaching history ?Titre de l’ouvrage principal
Le documentaire en histoire / Didactica Historica 3 /2017Maison d’édition
AlphilVille d’édition
NeuchâtelPays d'édition
SuisseISBN
978-2-88930-151-5Evaluation par les pairs (peer reviewing)
ouiPortée nationale / internationale
internationaleVolume / tome
3Nombre de pages
180Pagination
41-45Public(s) cible(s)
Chercheursprofessionels du domaine
Etudiants
URL permanente ORFEE
http://hdl.handle.net/20.500.12162/2577Document(s) associé(s) à la référence
Texte intégral :
Fichier
Accès
Commentaire
Version
Taille
Ouvert
version courte dans le livre papier, version complète online (18 p.)
postprint éditeur
134.3ko
Autre(s) document(s) :
Fichier
Accès
Commentaire
Taille
Ouvert
accessible en ligne sur : https://www.alphil.com/index.php/alphil-revues/didactica-historica-revue-suisse-pour-la-enseignement-de-la-histoire/didactica-historica-3-2017.html
850.6ko
- Tout ORFEE
- Détail référence