Félix, FrançoisFrançoisFélix2019-10-072019-10-0720130080-6935http://hdl.handle.net/20.500.12162/3081Résumé : Le propos de cet article consiste à faire voir que Parerga et Paralipomena réalisent per summum l’écriture philosophique de Schopenhauer, en même temps qu’ils en donnent la clé. Dans cette perspective, ces « Petits écrits philosophiques » ne constituent pas une rupture avec Le monde comme volonté et représentation, mais en paraissent plutôt l’ultime conséquence.This article takes its title from Nietzsche’s famous phrase : “Schopenhauer is honest even as a writer” (Schopenhauer as Educator, § 2). The purpose is to show that Schopenhauer’s writing, often decried for using metaphors instead of logical arguments and for neglecting demonstrative concatenations in favor of images and intuitive examples, is a willful critic against philosophy as the German idealists wanted it to be. Instead of such a philosophy as a science, Schopenhauer advocates a philosophy as an art, i.e. based on sensorial experience and intuitiveness rather than on argumentation and demonstration subjected to the principle of sufficient reason. His text then deliberately calls upon contemplation and disinterested consideration, as does a work of art, rather than instigating abstract thought from merely metaphysical notions.fr“Er ist ehrlich, auch als Schriftsteller…” Schopenhauer en écrivain honnêteType de référence::Article dans une revue scientifique